Tyrimai. Susitelkimas ir tikslas

02Spalio 22 d. Kybartų Kristijono Donelaičio gimnazijoje susibūrė pedagogai į besimokančių mokyklų mokymosi partnerystės tinklą. Šį kartą mokymuose dalyvavo pedagogai iš „Ąžuolo“ progimnazijos, Pilviškių „Santakos“, Kybartų Kristijono Donelaičio gimnazijų, Bartninkų Jono Basanavičiaus, Gižų Kazimiero Baršausko mokyklų -daugiafunkcių centrų, Alvito pagrindinės mokyklos.

 

Vykusio susitikimo tema - „Tyrimai. Susitelkimas ir tikslas“; tikslas – mokytis pamatyti ryšį tarp turimų duomenų; laukiamas rezultatas – 1) analizuosime turimus duomenis; 2) įstaigose veikla bus labiau kryptinga, dinamiška; 3) mokysimės vieni iš kitų (tobulinsime asmenines ir profesines kompetencijas).


Šį kartą veiklas suplanavo, moderavo, dalinosi įžvalgomis Kybartų Kristijono Donelaičio gimnazijos direktoriaus pavaduotoja ugdymui Rimutė Lazdauskienė, Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vyriausioji specialistė Žydrė Žilinskienė ir ŠPT direktorė Asta Grinevičienė.


Asta pristatė susitikimų ciklą, kuriame per visus mokslo metus bus aptartos pagrindines „tinklo“ ypatybes: susitelkimas ir tikslas, tyrimai, bendradarbiavimas, atskaitomybė, santykiai, gebėjimų stiprinimas ir parama, lyderystė. Mokyklų bendruomenių atstovai pakvietė mokytis į savo ugdymo įstaigas: gruodžio mėn. vyksime į Gižus, vasarį - į Alvitą, balandžio mėn. - į Pilviškius ir baigiamasis šių mokslo metų mokymasis birželio mėnesį vyks ŠPT aplinkoje.


Buvo prisiminti ir LL2 projekto metu sukurti pamatiniai dalykai, kurie mūsų rajone turėtų kurti norimą bendradarbiavimo kultūrą.
Aktyviam patirčių pasidalijimui visus sutelkė Rimutė. Dalyviai prisiminę savo namų darbus turėjo galimybę pristatyti savo kolegoms, o šie paklausti apie vykstančius įstaigose įsivertinimo, duomenų rinkimo ir tikslo kėlimo procesus. Pasakotojai orientavosi į klausimus:


1. Kaip suburiama komanda? (savanoriškai, pagal gebėjimus, rotacijos principu, paskiria administracija ir pan.)
2. Kaip komanda veikia? (veiklų pasiskirstymas, susirinkimai, duomenų palyginimas ir pan.)
3. Kaip į veiklą įtraukiami kiti bendruomenės nariai?
4. Kokie duomenų rinkimo metodai vyrauja? Kodėl?
5. Kas sistemina surinktus duomenis?
6. Kaip gauti duomenys aptariami su bendruomene?
7. Kaip suformuluojamas metinis tikslas?


Išsakytas mintis dalyviai darbo grupėse susistemino ir pateikė išvadas. Užduoties tikslas - pasidalinti patirtimi, pasisemti idėjų. Kokių buvo pastebėjimų? Komandos mokyklose sudaromos pagal veiklos tikslą ir darbuotojų gebėjimus, buvo ir kitoks sprendimas – direktorius paklausia: „Gal yra savanorių?“. Įvairia patirtimi pasidalinta dėl duomenų rinkimo ir apdorojimo būdų. Smagu buvo girdėti, kad išnaudojamas puikus instrumentas IQES online Lietuva, vyksta mokyklos gyvenimo ir pamokinės veiklos stebėjimas. Dauguma minėjo, jog pasinaudos idėja – gautus duomenų rezultatus skelbti elektroniniame dienyne ar mokinių susirinkime. Tokiu būdu informacija greitai pasklis po visą bendruomenę, respondentai atsakinės į klausimus atsakingiau, pasijaus labiau įsitraukę į mokyklos gyvenimą.


Po diskusijų Žydrė skaitė pranešimą „Tyrimai. Analizė. Mokomės pamatyti“. Tikslas - kad mūsų veikla nenukryptų nuo šalies lūkesčių, formuoti sisteminį suvokimą apie mokykloje vykdomas veiklas, planavimo dokumentus. Buvo pristatyti rajono, šalies, tarptautiniai mokinių pasiekimų rezultatai, pasidalinta idėjomis, kaip „skaityti“ duomenis, ir nuo ko galėtume pradėti mokytis, kad mokinių rezultatai gerėtų.
Mokymosi popietė baigėsi refleksija. Buvo užduoti du klausimai: „Kokią naudą duoda šių metų tyrimai įstaigai, man, mokiniui? Ką išmokau, sužinojau, pritaikysiu?“ Remiantis atsakymais, atsigręžus į susitikimo tikslą ir laukiamą rezultatą supratome, kad mokymasis buvo sėkmingas. Išsakytos mintys:

 

Kokią naudą duoda šių metų tyrimai?

 

Įstaigai: padėjo išsiaiškinti metų tikslą; veiklos įvairovė; padeda gerinti, tobulinti veiklą, keistis; žinome realią situaciją; veiklos tobulinimas; matuojamės pokytį; padeda „išsigryninti“ prioritetus; parodo aktualias mokyklos problemas; mokykla žino stipriąsias ir silpnąsias puses; žino, kuria kryptimi eiti; sužinoma esama padėtis, pamatome savo mokyklą tarp kitų mokyklų.


Man: galiu patobulinti apklausas ir veiklas; skatina keisti pamoką; tobulėjimas, veikla sėkmės link; sužinau, ką dar reikia tobulinti; aiški tolimesnės veiklos kryptis; gairės – „žiburėlis“, į ką turiu atkreipti dėmesį ir kur link turiu judėti; asmeninis tobulėjimas ir naudinga informacija; aš galvoju, kuo galiu prisidėti, kad rezultatai gerėtų ir vykdau savo įsipareigojimus; mano asmeninis indėlis sėkmės link; leidžia įžvelgti problemą, tobulintinas sritis, numatyti veiklų planą; žinau, ko turiu siekti pamokoje; galiu tobulinti savo veiklą; laiptelis aukštyn veiklos organizavime; parodo statistinių duomenų.


Mokiniui: gerėja ugdymo kokybė; pasiekimų gerinimas; sužino kas yra gerai, o kur - ne; pusvalandis su mokiniu; padeda siekti aukštesnės pažangos ir pasiekimų; leidžia pajusti individualią pažangą ir sėkmę; patikima informacija apie dalykų mokėjimą; padeda jaustis saugiau; būna išgirstos jo problemos, išklausyta nuomonė; mokosi save vertinti ir pamatyti tarp kitų; daromos išvados ir ieškoma sprendimo būdų; gerėja pamokos kokybė, o tai mokiniams įdomu ir naudinga; gerėja mokinių pasiekimai, jie ugdosi vertybines nuostatas, mokosi savikontrolės; daromos išvados ir ieškoma sprendimo būdų „kažką“ tobulinti.


Ką išmokau, sužinojau, pritaikysiu?


Išmokau: veikti kartu, bendrai; išklausyti ir įsiklausyti; klausytis ir girdėti; daugiau klausyti; labiau išgirsti kitus; tris žinių rūšis; organizacinių įgūdžių; komandos mokymo - susirinkimo organizavimo; dirbti komandoje.


Sužinojau: kaip veikti ir drąsiau bendradarbiauti; apie Edwardo de Bono įrankį (mąstymo įrankis); apie IQES online Lietuva; apie kitų mokyklų darbo metodus; apie naują tyrimų įrankį; apie galimybę skelbti tyrimų rezultatus; kad reikia daug duomenų tikslui pasiekti; berniukams nuobodi tradicinė mokykla; kad dirbame „ta“ linkme; naujų idėjų dėl duomenų rinkimo; duomenis talpinti el. dienyne; reikia daugiau pamokų, kur stebėtų mokytojai; kaip sekasi mokykloms.


Pritaikysiu: kitų mokyklų patirtį; Edwardo de Bono įrankį, jei Ina ves seminarą; pritaikysiu išgirstas naujoves; kolegų pasiūlytas veiklas (duomenų talpinimas el. dienyne, daugiau pamokų stebėjimo vieni kitų); savo asmeniniame gyvenime; pritaikysiu metodą „Pliusai ir minusai“ (buvau pamiršusi); „visi dokumentai kartu gula ant stalo“; IQES online Lietuva; aplinkų kūrimo būdus darbo grupėje.


ŠPT informacija