Kaip sukurti tai,kas nematoma

Kaip sukurti taiGruodžio 17 d. devynių įstaigų atstovai susirinko mokytis mokyklų partnerystės tinkle. Šio susitikimo tema – „Santykiai“. Kad susitikimas įvyktų sėkmingai, t. y. turėtų pridėtinę vertę tiek mokyklai sprendžiant aktualią problemą, tiek tobulinant savo asmenines kompetencijas, reikia tinkamai atlikti namų darbus. Juos paruošė Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus specialistė Žydrė Žilinskienė, Gižų Kazimiero Baršausko mokyklos-daugiafunkcio centro direktorė Sidutė Černauskienė, Švietimo pagalbos tarnybos direktorė Asta Grinevičienė. Kūrybinė komanda kėlė daugiapakopį uždavinį: 1) inicijuoti mokyklose diskusijas, kuriose būtų išgryninta, kas kuria gerus santykius; 2) atskleisti, kaip santykiai formuojami visais švietimo bendruomenės lygmenimis; 3) parodyti mokyklų unikalumą, kuriant darnius santykius, padedančius mokiniams sėkmingai mokytis, o visiems darbuotojams efektyviai dirbti; 4) išsiaiškinti gero mikroklimato požymius Tinkliuko mokyklose. Ši užduotis leido komandai padiskutuoti, kaip sukurti bendrą mokyklų mokymosi planą, išlaikant kiekvienos mokyklos unikalumą. Konstruktyvi diskusija virto praktiniais veiksmais.


Mokymosi dieną mokyklos atsivežė atsakingai paruoštus namų darbus. Išsisakyti, o kitiems išgirsti padėjo aktyvaus klausymosi metodas. Nėra lengva per penkias minutes pristatyti santykius mokykloje, tačiau „Ąžuolo“ progimnazijos, Pilviškių „Santakos“, Kybarto Kristijono Donelaičio gimnazijų, Bartninkų Jono Basanavičiaus, Gižų Kazimiero Baršausko mokyklų- daugiafunkcių centrų, Alvito pagrindinės mokyklos ir Vilkaviškio pradinės mokyklos atstovės su šia užduotimi susitvarkė puikiai.


Taigi mokykloje santykius kuria: bendra veikla ir jos koordinavimas; savanoriškumas; laikymasis sutartų vertybinių nuostatų; visos bendruomenės įsitraukimas (ir skirtingų amžiaus kartų apjungimas); informaciniai ryšiai įstaigos viduje; veiklų tęstinumas; žmonių pažinimas; bendros tvarkos; darbas grupėse; pasitikėjimas; matymo ir mąstymo krypties suderinamumas; sveika konkurencija, pasireiškianti dalijimusi; atsakomybės pasidalijimas, t. y. kiekvienas gali būti lyderis; pozityvus bendravimas ir bendradarbiavimas; mokinių pastebėjimas ir pagyrimai; diskusijos (forma - apskritasis stalas); netradicinės veiklos (integruotų pamokų kūrimas ir įgyvendinimas); įgyvendinamos prevencinės programos; vadovų pavyzdys; mokytojų geranoriškumas.


Tobulų santykių nebūna ir negali būti. Labai gerai, kai bendruomenės jau suvokia, kas trukdo atsirasti geriems santykiams. Mokymosi metu buvo įvardinti gerų santykių trukdžiai: skatinimo sistemos/tvarkos nebuvimas; neigiamos emocijos (priešiškumas), lyderių nebuvimas; skirtingos patirtys, asmenybės; skirtingos patalpos (kiti pastatai); atsakomybės trūkumas; priešiškumas; pedagogų amžius; bendradarbiavimo stoka.


Susitikimo metu džiugino tai, kad Danguolė Rumbinienė, Jolita Račkauskienė, Svajonė Kudirkienė, Loreta Kelnerienė, Angelė Baronienė, Rima Miknaitienė, Sidutė Černauskienė, Ingrida Sabeckienė, Rasa Kasperaitienė, Ina Bikauskienė, Danutė Valiūnienė, Vilma Imbrasienė, Ina Kirvelaitienė, Dalia Viliušienė, Rimutė Lazdauskienė, Asta Grinevičienė laikėsi Tinkliuko susitarimų: sakyti tiesą, kalbėtis atvirai, mokėti priimti įvairias nuomones („nėra blogų nuomonių“), būti teigiamai nusiteikusiam, drįsti klausti. Šie keli susitarimai kuria mokymosi mokyklų partnerystės tinkle santykius, kurie veda tobulėjimo link. Šią mintį patvirtino ir Bartninkų Jono Basanavičiaus mokyklos-daugiafunkcio centro direktoriaus pavaduotoja Angelė Baronienė.


Teorijos ir praktikos sąsajos yra papildančios viena kitą. Šį suvokimą kiekvienam padėjo plėtoti Žydrė Žilinskienė. Teorinių įžvalgų žinojimas mums leidžia sėkmingiau pereiti nuo vieno suvokimo etapo prie kito. Liaudyje sakoma „neišradinėti dviračio iš naujo“. Žydrė tai iliustravo V. Satir grįžtamojo ryšio laipteliais, kurie parodo reakcijas į informacijos priėmimą: 1) atmesti („tai manęs neliečia...“); 2) gintis („ne, viskas buvo ne taip...“); 3) paaiškinti („taip, bet...“); 4) suprasti (klausausi ir apmąstau); 5) pakeisti (asmeninis sąmoningas pasirinkimas). Žydrė akcentavo, jog reikia su savimi nemažai padirbėti, kad pasiektume ketvirtąjį laiptelį, nes tik nuo čia prasideda mokymasis.


Mūsų susitikimas baigėsi refleksija.
Mintys, stiprinančios Tinkliuko tarpusavio santykius ir vedančios į priekį:


• Kas man buvo svarbiausia?

„Išskleisti santykių kūrimo ir puoselėjimo organizacijoje bruožus; išgryninti problemą ir rasti tikrus sprendimo būdus; kas labiausiai trukdo geriems santykiams kolektyve; kaip palaikyti draugiškus, darnius santykius; išgirsti kitų mokyklų patirtį, pasitikrinti ar ta linkme dirbame; pasidalinti gerąja patirtimi; sužinoti, dalintis ir pritaikyti gautas dovanas savo mokykloje; kokiais būdais kurti gerus tarpusavio santykius, kaip kiti tai daro; bendradarbiavimas tarp įstaigų; kaip gerinti santykius; kaip santykiai kuriami kitose institucijose; „pasimatuoti save“; mokymosi paveikumas.“


• Ką pamačiau/sužinojau nauja?

„Santykių įžvalgos iš nuotraukų; be geranoriško ir abipusio bendradarbiavimo problemas įveikti bus be galo sunku; šiltas – kūrybiškas renginio organizavimas, metodas, mokyklų patirtys; grįžtamojo ryšio laipteliai; gerų santykių trukdžiai; radau (išgirdau) idėjų, kaip tobulinti santykius; pereinamosios paskatinimo taurės; daug būdų santykių šiltumui; neformali aplinka; įsitikinau – santykius gerina bendra veikla; įgijau patirties ir naujų metodų; sveika konkurencija, atsakomybės pasidalijimas, pozityvus nusiteikimas padeda kurti santykius; girti, skatinti, dėkoti – už viską, už tai, kas yra; mokytojų ir tėvų forumas; išgirdau daug patirčių; įsitikinau, kad grįžtamasis ryšys turi didelę galią; sužinojau, kad galima įtraukti senelius, tėvus; tik sveika konkurencija kuria santykius; girti sudėtinga ir ne visi tai moka; darniems santykiams kurti taikomos prevencinės programos (apjungiama kryptingai visa mokyklos bendruomenė).“


• Ką šiandien pasitvirtinau?

„Labai svarbu grįžtamasis ryšys!!!; santykiai – viso ko pagrindas; naujos patirtys padės kurti darnius santykius kolektyve; santykiai – vertybinės nuostatos, susitarimai; aktyvus klausymas nėra paprasta; įsitikinau, kad santykiai yra draugiški mūsų bendruomenėje, paremti partneryste; mokykloje santykiai svarbūs mokantis, mokant ir dirbant; geri tarpusavio santykiai priklauso nuo asmeninių žmogaus savybių; esu teisingame kelyje – santykiai kuriami bendradarbiaujant; galiu prisidėti prie santykių gerinimo!; įvairiuose santykiuose – svarbiausia žmonės; santykiai mūsų mokykloje kuriami sėkmingai; santykių kūrimas prasideda nuo tavęs (požiūrio, vertybių, gebėjimų...); grįžtamojo ryšio reikalingumas; žmogus kuria santykius; suvokiamas mokymasis mokyklų partnerystės tinkle, nes veiklos „išsinešamos“ kitur.“


Sąžiningai atlikti namų darbai, dviejų valandų mokymasis Gižuose suteikė galimybę identifikuoti matomus dalykus ir tokiu būdu leido pažvelgti į savo vidų, į tai kas, nematoma.

 Kaip sukurti tai 2.jpg

Pranešimo „Santykiai. Susitarimai“ skaidrės
Pranešimo „Mokymasis mokyklų partnerystės tinkle. Santykiai“ skaidrės


ŠPT informacija

 

01

 

01

 

01

 

01

 

01

 

01

 

01

 

01

 

01

 

01