^Į viršų
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

Pasiekti norima padeda trys „reikia“

Pasiekti norima padeda trys taipVilkaviškio rajono švietimo bendruomenė, 2012–2014 metais dalyvaudama projekte „Lyderių laikas 2“, sukūrė viziją: Vilkaviškio rajono savivaldybės mokykla ugdanti mokinį gyvenimo sėkmei. Gyvenimo sėkmė? Apie šią sąvoką kiekvienas esame tikrai pamąstę ir tikiu, kad niekas nesame abejingi gyvenimo gerovei. Suprantama, jog kiekvienas svajodamas išsigryniname skirtingus sėkmės kriterijus: sėkminga karjera, sukurtas verslas, gautas teigiamas įvertinimas, galimybė keliauti, pažinti pasaulį, atrasti tai, kas neatrasta, sveikatos stiprybė... ir sąrašą galėčiau tęsti iki begalybės. Labai svarbus aspektas, jog vieni gerovę suprantame kaip dėlionę, kiti - kaip galutinį rezultatą. Akivaizdu, kad gerovės kūrimo procesas - daugiabriaunis. Kyla klausimas: kaip apjungti save su aplinka ir išlaikyti savąjį „aš“, savąją svajonę?

 

Atsakymų ieškome besimokydami. Prisiminiau lektorę, švietimo ir verslo konsultantę, nepriklausomą žurnalistę Lidiją Laurinčiukienę, kurios charizmatiškus, pagrįstus lektorės asmenine patirtimi apie gyvenimo kokybę pranešimus, paskaitas, seminarus dauguma (jeigu ne visos) švietimo bendruomenės ir daugelis kitų organizacijų yra išklausę. Dalyvavusieji prisimena, kaip autorė žaismingai pristato asmenybės energijos banką, kurį sudaro: dvasinė, protinė, fizinė, emocinė energijos. Išmokę atrasti pusiausvyrą visose minėtose srityse kiekvienas ir kuriamės gyvenimo gerovę. Autorė taip pat atskleidžia, kad būtini trys „reikia“, kad nueitume ten, kur norime. Taigi, pirmiausia reikia panorėti ir nusistatyti aiškius noro kriterijus, antra – reikia žinoti, kaip to pasiekti ir trečia – reikia daryti (piršto pajudinimo taktika).


Turime viziją, žinome, kaip galime nueiti norimo rezultato link. Kaip mums sekasi? 2017 m. gegužės mėn. Vilkaviškio rajono sav. Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus atstovės (specialistės R. Viktoravičienė, D. Merkevičiūtė) ir visos Švietimo pagalbos tarnybos specialistės (D. Armanavičienė, S. Pautienytė, G. Naujokienė, G. Venckienė, D. Lenčiauskienė, G. Girdauskaitė, S. Lietuvninkienė, D. Pačėsienė, A. Grinevičienė) susitelkė darbui, kurio metu buvo išdiskutuoti šiuo metu didžiausi trukdžiai einant sutartos vizijos link. Išdiskutavome, jog trūksta mokymosi modelio, nukreipto į socialinių emocinių kompetencijų tobulinimąsi, todėl besibaigiant mokslo metams visus pakvietėme į trečią kartą organizuojamą forumą „Žinių žmogus renkasi širdies kelią“. Forumo tikslas - diskutuoti aktualia tema arba kitaip tariant „tiesinti“ kelią sukurtos vizijos link.


Įsigilinti į aktualią tematiką padėjo lektoriai: V. Naujokaitė (buvusi Vilkaviškio „Aušros“ gimnazijos mokinė), V. Stasaitienė ir L. Matulionienė (Kybartų Kristijono Donelaičio gimnazijos dorinio ugdymo pedagogės), D. Radkevičius (verslininkas, verslo konsultantas). Buvo įdomus L. Lenčiauskaitės ir D. Lenčiauskienės (mamos ir dukros) pokalbis apie tai, kokius jausmus vaikas patiria mokykloje. Apie pranešimų paveikumą kalbėjo žibančios dalyvių akys, išsakytas grįžtamasis ryšys. Antroje forumo dalyje kalbėjomės apie šiame straipsnyje minėtus tris „reikia“, tik šiek tiek praplečiant. Taigi, grupėse diskutavome: Kodėl reikalingas socialinis emocinis ugdymas mokyklose (prasmės ir misijos klausimas)? Ko mes siekiame (mūsų vizija ir tikslai)? Kokius darbus turėtume atlikti? Kaip šiuos darbus atliksime (vertybinių nuostatų svarba)? Kas turėtų įsitraukti į tikslų pasiekiamumą? Forumo moderatorės: A. Finagėjevienė (Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vedėja), R. Kuršentaitienė (Vilkaviškio pradinės mokyklos pedagogė), Ž. Alkevičienė (Muzikos mokyklos pedagogė), J. Janulaitytė (Kybartų Kristijono Donelaičio gimnazijos direktoriaus pavaduotoja ugdymui), R. Laukaitienė (Vilkaviškio „Aušros“ gimnazijos direktoriaus pavaduotoja ugdymui), R. Stankevičiūtė-Skrinskienė (Vilkaviškio vaikų lopšelio-darželio „Pasaka“ logopedė) šauniai padirbėjo, nes pristatymuose galėjome girdėti mintis, kurios ir kilo iš giliai, ir vedė dar gilyn. Mums, kaip mokymosi organizacijos atstovams, tai stiprus ženklas. Gilaus mokymosi metu mes atrandame dar neatrastus dalykus: išlaisviname save iš diskomforto (nežinojimo, ką daryti) ir keičiame mus supančią aplinką.


Kiekvieno vaidmuo bet kokiame susitikime yra reikšmingas ir visi žinome, koks svarbus lyderio vaidmuo. Neatsitiktinai tądien pagrindine renginio moderatore pasirinkta Virbalio pagrindinės mokyklos lietuvių kalbos mokytoja Inga Kardauskienė. Tai žmogus, kuris atspindi vieną iš pagrindinių lyderio bruožų – profesionalumas, t. y. ne tik žinoti, gebėti veikti, bet ir turėti stiprų vertybinį pamatą. Inga tiki socialinio emocinio ugdymo svarba - tai dar vienas stiprus lyderio bruožas.


Mokymosi vieta ir aplinka reikšminga mokymuisi. Dėkojame Kybartų Kristijono Donelaičio gimnazijos direktoriui S. Spangevičiui ir gimnazijos bendruomenei už galimybę susiburti jaukioje gimnazijos aplinkoje, organizacines priemones. Taip pat dėkingi vaikų lopšelio- darželio „Buratinas“ direktorei D. Žilinskienei ir šios ugdymo įstaigos kolektyvui už kurtą jaukią aplinką neformaliam bendravimui.


Visi straipsnyje paminėti aspektai (nuo problemos išgryninimo iki sprendimo galimybių paieškos) padėjo išvengti kaltųjų paieškos aplinkoje ir nukreipė kiekvieno pamąstymus į save kaip į neišsemiamą galimybių potencialą. Įvardinome kryptis, kuriomis ketiname dirbti: stiprinti tarpinstitucinį bendradarbiavimą; kurti pozityvius santykius; ieškoti būdų pažinti savo stipriąsias ir silpnąsias puses, išryškinti galimybes, stiprinti tobulintinus aspektus; ieškoti inovatyvių mokymosi formų ir būdų; daugiau bendradarbiauti su tėvais, o tėvams reikėtų daugiau domėtis mokyklos gyvenimu; veikla turėtų būti paremta duomenimis; visas veiklas įgyvendinti nuosekliai, kryptingai ir atkakliai.


Nuo 2017 m. rugsėjo 1 d. ugdymo įstaigos privalės vykdyti smurto ir patyčių prevencijos programas. Švietimo ir mokslo ministrė patvirtino Smurto prevencijos įgyvendinimo mokyklose rekomendacijas. Šios rekomendacijoms įsigyventi reikalingas vieningas požiūris ir nuoseklus darbas. Tikime, jog forumo metu praplėstas sąmoningumas (savęs tyrinėjimas) padės pasiekti geresnių rezultatų saugios aplinkos kūrime.


Asta Grinevičienė,
Vilkaviškio r. švietimo pagalbos tarnybos direktorė

Copyright © 2024. Vilkaviškio švietimo pagalbos tarnyba Visos teisės saugomos.