^Į viršų
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

Mo­kan­tis kar­tu ku­ria­si iš­skir­ti­nė pa­tir­tis

Mokantis kartu kuriasi2016–2017 m. m. – tre­tie­ji me­tai, kai Vil­ka­viš­kio ra­jo­no švie­ti­mo ben­druo­me­nės na­riai mo­ko­si ben­dra­dar­biau­da­mi mo­kyk­lų part­ne­rys­tės tin­kle, spren­džia ak­tu­a­lias proble­mas. Ši veik­la ku­ria pri­dė­ti­nę ver­tę ug­dymo įstai­gų or­ga­ni­za­ci­niams pro­ce­sams. Tai spren­džia­me iš vis di­dė­jan­čio be­si­mo­kančių­jų skai­čiaus: 2014–2015 m. m. mo­kė­si 6 ug­dy­mo įstai­gos, o 2016–2017 m. m. jau 10 ug­dy­mo įstai­gų. Ap­mąs­ty­da­mi mo­kymą­si, pe­da­go­gai įvar­di­ja, kad tai ga­li­my­bė su­ži­no­ti, pa­si­da­ly­ti pa­tir­ti­mi ir per mo­ky­mus vi­siems ge­rai jaus­tis. Pe­da­go­gai pa­tvir­ti­na mo­ky­mo­si kar­tu pra­na­šu­mą. Tik to­kiu bū­du ku­ria­si iš­skir­ti­nė pa­tir­tis.

 

Per pir­mą­jį su­si­ti­ki­mą, rem­da­mie­si mokyk­lų iš­ori­nio ver­ti­ni­mo ir mo­kyk­los veik­los ko­ky­bės įsi­ver­ti­ni­mo duo­me­ni­mis, iš­sig­ryni­na­me ak­tu­a­lų klau­si­mą ar te­mą. Esa­me su­si­ta­rę, kad veik­lą or­ga­ni­zuo­si­me kas du mė­ne­sius ir vis skir­tin­go­se ug­dy­mo įstai­go­se. Su­reng­ti pen­ki su­si­ti­ki­mai šiomis te­mo­mis: „Ty­ri­mai. Su­si­tel­ki­mas ir tiks­las“, „Mik­ro­kli­ma­to ir san­ty­kių įta­ka mo­ky­mui ir mo­ky­mo­si pa­sie­ki­mams“, „Tė­vų at­sa­ko­my­bė. Kaip pa­di­din­ti tė­vų ak­ty­vu­mą sie­kiant ge­res­nių mo­ki­nių re­zul­ta­tų?“, „Pa­gal­bos mo­ki­niams tei­ki­mas (pa­gal­ba dėl mo­ky­mo­si sun­ku­mų, kon­sul­ta­ci­jų tei­ki­mo ir pan., t. y. orientuo­ta pa­gal­ba į mo­ky­mą­si)“, „Tra­di­ci­nių ren­gi­nių įta­ką ug­dy­mo pro­ce­sui ir re­zul­ta­tams“. Mo­kė­mės kiek­vie­nas at­ski­rai ir vi­si kartu pa­ma­ty­ti ry­šį tarp tu­ri­mų duo­me­nų; ieš­ko­ti spren­di­mo bū­dų, kaip ge­rin­ti mik­ro­kli­ma­tą mo­kyk­lo­se; dis­ku­tuo­da­mi ir klau­sy­damie­si pa­skai­tos, iš­ryš­ki­no­me tė­vų (glo­bė­jų, rū­pin­to­jų) svar­bą, sie­kiant mo­ki­nių pa­žan­gos; ieš­ko­jo­me veiks­min­gų bū­dų, kaip teik­ti pa­gal­bą mo­ki­niams, tu­rin­tiems spe­cia­lių­jų ug­dy­mo­si po­reikių (mo­ky­mo­si sun­ku­mų pa­ti­rian­tiems mo­ki­niams); pra­plė­tė­me su­vo­ki­mą dėl ne­for­ma­liai for­muo­ja­mų mo­ki­nių kom­pe­ten­ci­jų. Per pas­ku­ti­nį su­si­ti­ki­mą api­ben­dri­no­me ir ap­ta­rė­me nu­veiktus dar­bus. Vi­sų mo­ky­mų me­tu bu­vo ku­ria­ma jau­ki ap­lin­ka, drą­si­nan­ti veik­ti at­vi­rai, bai­gia­ma­sis mo­ky­mo­si eta­pas – ne iš­im­tis. Jau an­trą kar­tą rin­ko­mės Vil­ka­viš­kio r. Bart­nin­kų Jo­no Ba­sa­na­vi­čiaus mo­kyk­lo­je-dau­gia­funk­cia­me cen­tre. Tai įstaiga, de­šimt­me­čiais puo­se­lė­jan­ti gi­lias, pi­lie­tiš­ku­mą ugdan­čias tra­di­ci­jas, ug­dy­mui iš­nau­do­jan­ti se­niū­ni­jos te­ri­to­ri­ją, ku­rio­je yra ne vie­na lan­ky­ti­na vie­ta. Per su­si­ti­ki­mą Bart­nin­kuo­se disku­ta­vo­me, kuo tu­ri pa­si­žy­mė­ti ug­dy­mo įstai­go­je or­ga­ni­zuo­ja­mi ren­gi­niai, kad pa­grin­di­nis tiks­las iš­lik­tų ug­do­ma­sis. Pa­si­rink­ta te­ma – Rug­sė­jo 1-osios šven­tės or­ga­ni­za­vi­mas. Džiu­gi­na, kad da­ly­viai, pri­sta­ty­da­mi idė­jas, pa­brė­žė il­ga­lai­kio tiks­lo svar­bą, Ge­ros mo­kyk­los kon­cep­ci­ją, vi­sos ben­druo­me­nės su(si)tel­ki­mą ir pa­ties mo­ki­nio į(si)trau­ki­mą. Už­baig­ti me­tų dar­bus ir vis­ką ap­tar­ti ant Pi­lia­kal­nių pi­lia­kal­nio tą­dien su­truk­dė lie­tus, ta­čiau mū­sų pa­si­da­ly­ta pa­tir­tis pa­dė­jo įsi­jaus­ti, kad li­pa­me į kal­ną. Pa­si­ma­ta­vo­me veik­los po­vei­kį, va­do­vau­da­mie­si Joh­no Hat­tie kny­go­je „Ma­to­mas mo­ky­ma­sis. Mo­ky­to­jo va­do­vas. Kaip už­tik­rin­ti kuo di­des­nį po­vei­kį mo­ky­mo­si pa­sie­ki­mams“ pa­teik­tais ty­ri­mų re­zul­ta­tais, iš­ryš­ki­no­me, ku­rios mo­ky­mo­si veik­los da­ro di­de­lį, vi­du­ti­nį ir ma­žą po­vei­kį. Kny­gos au­to­rius pa­brė­žia, jei­gu diag­no­zuo­ja­me ma­žą po­vei­kį – tai ir­gi re­zul­tatas. 2016–2017 m. m. mo­ky­mo­si da­ly­viai tu­rė­jo įvai­rių tiks­lų, pa­tir­ties, kon­teks­tų, ta­čiau iš­ana­li­za­vę veik­las pa­gal te­ma­ti­ką pa­ste­bė­jo­me, kad dau­gu­mos veik­lų po­vei­kio dy­dis – vi­du­ti­nis ar­ba di­de­lis.

 

Trum­pai ap­žvel­gė­me ir Na­cio­na­li­nės mo­kyk­lų ver­ti­ni­mo agen­tū­ros pa­reng­tą in­for­ma­ci­ją apie 2016 m. at­lik­tų mo­kyk­lų iš­orės ver­ti­ni­mų ir Eko­no­mi­nio ben­dra­dar­bia­vi­mo ir plėt­ros or­ga­ni­za­ci­jos Tarp­tau­ti­nio su­au­gu­sių­jų įgū­džių ty­ri­mo re­zul­tatus. To­kiu bū­du nu­tie­sė­me kryp­tį ir pir­muo­sius žings­nius jau į 2017–2018 m. m. mo­ky­mą­si kar­tu, ki­taip ta­riant, mo­ky­mą­si tin­kliu­ke.

 

Švie­ti­mo kul­tū­ros ir spor­to sky­riaus spe­cia­lis­tė Žyd­rė Ži­linskie­nė įver­ti­no po­ky­tį nuo 2012 m., kai pro­jek­to „Ly­de­rių lai­kas 2“ bu­vo įvar­dy­tos sri­tys, ku­rio­se tu­ri­me veik­ti, no­rė­da­mi pa­siek­ti su­kur­tą vi­zi­ją. Ji rė­mė­si Vil­ka­viš­kio r. švie­ti­mo ben­druo­me­nės įvy­kiais, ku­rie ro­do, kad pa­si­kei­tė ben­dra­vi­mo ir ben­dra­darbia­vi­mo kul­tū­ra (gir­di­me vie­ni ki­tus, ta­po­me ar­ti­mes­ni); miesto mo­kyk­los ben­dra­dar­biau­ja (mo­ki­nių per­ėji­mas iš pa­ko­pos į pa­ko­pą); ben­dra­dar­bia­vi­mo tin­kluo­se mo­ky­to­jai ir va­do­vai to­bu­li­na­si as­me­ni­nes ir pro­fe­si­nes kom­pe­ten­ci­jas; mo­kyk­lo­se „su­dy­go“ mo­ky­to­jų ly­de­rys­tė, at­vi­rų pa­mo­kų po­rei­kis, vyks­ta dis­ku­si­jos apie ge­rą pa­mo­ką; siū­ly­mus tei­kia ini­cia­ty­vių va­do­vų gru­pė. Ir vi­suo­se šiuo­se pro­ce­suo­se sten­gia­mės va­do­vau­tis su­tar­to­mis ver­ty­bė­mis: pi­lie­tiš­ku­mo, ak­ty­vu­mo, at­vi­ru­mo po­kyčiams, kū­ry­biš­ku­mo. Pri­sta­ty­mą spe­cia­lis­tė pa­bai­gė re­to­ri­niu klau­si­mu, ku­ris pa­de­da at­sig­ręž­ti į sa­ve: „Mo­kyk­la – vie­ta, kur tu­ri­me dirb­ti ar kur­ti?“

 

Ki­tą kar­tą įsi­pa­rei­go­jo­me už­lip­ti į Pi­lia­kal­nių pi­lia­kal­nį, pa­jaus­ti šio di­din­go gam­tos reiš­ki­nio jė­gą, nes „la­bai nau­din­ga bū­tų juos pa­ves­ti ar­ti­miau­sių mo­kyk­lų glo­bai, o juk Lie­tu­vos is­to­ri­jos ir Tė­vy­nės mei­lės pa­mo­ka ant pi­lia­kal­nio – ar ga­li bū­ti įtai­giau“ (Li­ber­tas Klim­ka).

 

As­ta GRI­NE­VI­ČIE­NĖ

Vil­ka­viš­kio r. švie­ti­mo pa­gal­bos tar­ny­bos di­rek­to­rė 

Copyright © 2024. Vilkaviškio švietimo pagalbos tarnyba Visos teisės saugomos.