Prasmės, atradimų ir asmens ugdymosi sėkmės siekiančios mokyklos bibliotekos link

Bibliotekos seminaraiGruodžio 6-ąją į seminarą „Bibliotekininko vaidmuo mokyklos gyvenime“, kuris vyko Vilkaviškio „Aušros“ gimnazijoje, susirinko mokyklų bibliotekininkai iš Marijampolės, Šakių ir Vilkaviškio rajonų. Seminaro metu lektorės – Ugdymo plėtotės centro (UPC) Mokyklų veiklos tobulinimo skyriaus vedėja Asta Morkūnienė ir metodininkė Giedrė Tumosaitė – pristatydamos Geros mokyklos koncepciją (2015) ir rengiamą ugdymo turinio atnaujinimo projektą, aktyviais metodais kvietė mokyklų bibliotekininkus pažvelgti į savo veiklas per šių dokumentų prizmę ir pamatyti bibliotekos vaidmenį ateities mokykloje.

 


Mokyklos biblioteka atlieka svarbų vaidmenį daugumoje Geros mokyklos koncepcijoje apibrėžtų sričių: tiek ugdymo(si), tiek aplinkų kūrimo, lyderystės, sutelktumo ir kt. Bibliotekininkas, atsižvelgdamas į mokyklos specifiką, prisideda prie įvairiausių veiklų organizavimo, mokyklos aprūpinimo, socialinės-emocinės pagalbos mokiniui. Tačiau reikėtų ryžtingiau argumentuoti savo darbo svarbą, drįsti „išeiti iš savo rėmų“, dažniau atsakomybę perduoti mokiniams. Lektorės pabrėžė, kad Geros mokyklos koncepcija – pagrindinis dokumentas ir orientyras, kuriuo turėtų remtis visos bendrojo ugdymo mokyklos, kurdamos ateities mokyklą.


Seminare mintis apie mokyklos biblioteką, bibliotekininko statusą išsakė Vilkaviškio rajono savivaldybės Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vyriausioji specialistė Rita Vaščėgienė, Švietimo pagalbos tarnybos (ŠPT) andragogė Gileta Naujokienė. Šakių „Žiburio“ gimnazijos bibliotekos vedėja Žaneta Pratusevičienė pasidalino patirtimi iš VU Mokslinės komunikacijos ir informacijos centre vykusios tarptautinės konferencijos „Neatskleistos bibliotekininkų galios. Kur jų ieškoti?“. Ypač aktyviai į diskusiją įsitraukė marijampolietės Laima Vaičiūnienė ir Snaiguolė Raguckienė, Vilkaviškio rajono mokyklų bibliotekininkės Irma Galeckienė ir Inesa Mažeikienė. Žaneta Pratusevičienė, kuri taip pat yra Lietuvos mokyklų bibliotekų darbuotojų asociacijos valdybos narė.


Karštos diskusijos metu išsiaiškinta, kad mokyklos bibliotekininkas šalia kasdienių veiklų – informacijos teikimo, fondų formavimo, skaitytojų aptarnavimo, dokumentų tvarkymo, renginių organizavimo, bendravimo su mokiniais ir mokytojais ir t. t. – ateities mokykloje gali imtis įvairiausių pilietinių-socialinių veiklų: senjorų mokymo, savanorystės, biblioterapijos. Tam reikia mokytis, tobulėti. O kaip tai padaryti, jei mokyklų bibliotekininkams organizuojama labai mažai kvalifikacijos tobulinimo renginių ir nuo tiesioginio, pilno biurokratijos darbo lieka labai mažai laiko?


Bibliotekininkai išsiskirstė susikaupę, mintyse išsinešė idealios mokyklos bibliotekos viziją. Tik neaišku, ar kada nors tai vizijai bus lemta išsipildyti, jei nepadės švietimo, kultūros politiką formuojančios institucijos.


Mokyklų bibliotekininkų metodikos būrelio pirmininkė
Joalita Arbačiauskienė

 

Bibliotekos seminarai1