Statistika. Procesas. Pokytis

Statistika. Procesas. Pokytis2017 m. lapkričio 28 d. švietimo įstaigų vadovai, švietimo kultūros ir sporto specialistai rinkosi į forumą „Asmeninis meistriškumas siekiant mokinių individualios pažangos?“ Mokymasis vyko Kybartų Kristijono Donelaičio gimnazijoje. Kėlėme dvipakopį tikslą: 1) susipažinti su Nacionalinio mokinių pasiekimų patikrinimo, PUPP, VBE rezultatais; 2) analizuoti priemones, lemiančias sėkmę gerinant mokinių pasiekimus.


Suformuluoti tikslą ir jo siekti padėjo Peter F. Drucker knygoje „Drukerio mokymo pagrindai“ perskaityta mintis: „Norėdamas kontroliuoti savo veiklos efektyvumą, vadovas turi žinoti ne tik savo tikslus. Jis turi sugebėti matuoti savo veiklos efektyvumą bei rezultatus ir lyginti juos su tais tikslais. Tiesa sakant, turėtų egzistuoti pastovi praktika aprūpinti vadovą paprastais ir aiškiais duomenimis apie padėtį visose svarbiausiose jo verslo srityse. Tie duomenys neturi būti griežtai kiekybiniai ir labai tikslūs. Tačiau jie turi būti aiškūs, paprasti ir racionalūs. Jie turi būti aktualūs ir nukreipti dėmesį ir pastangas reikiama kryptimi. Jie turi būti patikimi – bent tiek, kad būtų žinomas ir suprantamas galimos paklaidos dydis (...). Na ir galiausiai reikia, kad jie tą informaciją sistemingai integruotų į priimamus sprendimus“.


Drąsiai galima teigti, jog kiekvienas garsaus pasaulyje vadybos konsultanto P. Drucker išsakytas aukščiau minėtas teiginys buvo pagrįstas konkrečiomis veiklomis.


Besimokantieji tądien buvo „aprūpinti aiškiais duomenimis apie padėtį“. Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vyriausiosios specialistės Ingrida Meseckienė ir Rita Vaščėgienė pristatė Nacionalinius mokinių pasiekimų patikrinimo (toliau - NMPP) rezultatus (vadinamus „standartizuotais testais“). Lyginamoji kelių metų analizė leido pamatyti ne tik situaciją rajone, tačiau ir kaip keičiasi mūsų nuostatos, įgyvendinant patį įsivertinimo organizavimo procesą. Klausantis įžvalgų, negirdint nuogąstavimų ir nejaučiant didelės įtampos, galima teigti, jog vis labiau suvokiame šios veiklos esmę: „NMPP paskirtis – suteikti švietimo dalyviams grįžtamojo ryšio informacijos apie mokinių mokymosi rezultatus. Ši informacija reikalinga priimti sprendimus, kaip toliau galėtų būti tobulinamas mokymas ir mokymasis mokinio, mokytojo, klasės, mokyklos, savivaldybės ir nacionaliniu lygmenimis“ (iš Nacionalinio mokinių pasiekimų patikrinimo organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2017 m. sausio 4 d. įsakymu Nr. V-6). Vėliau Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vyriausioji specialistė Žydrė Žilinskienė pateikė dar vieną duomenų paketą, kuris padėjo pamatyti situaciją rajone, matuojamą PPUP ir VEB rezultatais. Pristatydama akcentavo visų bendrystę, siekiant bendros Vilkaviškio rajono mokinių mokymosi pažangos.


Antroji forumo dalis buvos skirta patirtiniam mokymuisi. Mokantis šiuo būdu didžiausią galimybę sustiprinti savo gebėjimus turi besimokantysis (pranešėjas, pristatymo rengėjas), kuris garsiai pasakoja savo patirtį. Kiti besimokantieji į mokymąsi buvo įtraukti taip pat – stiprinomės aktyvaus klausymosi gebėjimą. Tai ypač svarbus gebėjimas suvokiant, jog įvairiausi kokybiniai duomenys fiksuojami kasdien, kiekvieną akimirką.


Skaityti pranešimai:


- „Individuali pažanga ikimokykliniame ir priešmokykliniame amžiuje“ (pranešėja - Ineta Grudzinskaitė, Kybartų mokyklos-darželio „Ąžuoliukas“ direktorė).
- „Kaip duomenų analizė gali padėti siekti mokinių pažangos?“ (pranešėja - Danutė Valiūnienė, Pilviškių „Santakos“ gimnazijos direktorė).
- „Asmeninės pažangos matavimas Kybartų Kristijono Donelaičio gimnazijoje“ (pranešėjai ar pranešimo rengėjai - Kybartų Kristijono Donelaičio gimnazijos komanda: Saulius Spangevičius, direktorius, Rimutė Lazdauskienė ir Rūta Šukaitytė, direktoriaus pavaduotojos ugdymui, Rima Gutkovienė, lietuvių k. vyr. mokytoja).


Pranešėjai padėjo mums pasigilinti į ugdymo proceso kūrimo ir realizavimo kokybinius aspektus, kurie patekti Mokyklos, įgyvendinančios bendrojo ugdymo programas, veiklos kokybės įsivertinimo metodikoje. Ypač buvo galima išvysti šių raktinių žodžių raišką: optimalumas, rezultatyvumas, stebėsenos sistemingumas, pasiekimų ir pažangos pagrįstumas, atskaitomybė, kontekstualumas, sprendimų pagrįstumas, tobulinimo kultūra, lyderystė mokymuisi, įsipareigojimas susitarimams, reiklumas sau, bendradarbiavimo kultūra.


Forumo programa (mokymosi sąlygos) buvo kūrybiškai planuojamos ir atsakingai įgyvendintos. Tikėtina, jog atlieptas ir laukiamas rezultatas: mokyklų vadovų komandos sėkmingiau kurs veiklos procesų konstruktus/sistemas/algoritmus/modelius, kurie padeda bendruomenei siekti aukštesnės mokinių pasiekimų ir pažangos.


ŠPT informacija


Forumo metu žiūrėta filmo „Pasirinkimas yra mūsų“ ištrauka. Nuoroda į visą filmą čia