Skaitmeninis raštingumas pamokos kokybei

2021 Skaitmeninis rastingumas„Nuotolinio mokymo(si)/ugdymo(si) vadove“ (2020) teigiama, kad „vienas iš nuotolinį mokymą norinčiai organizuoti mokyklai keliamų kriterijų yra mokytojų skaitmeninio raštingumo kompetencija“, o „vykdant ugdymo organizavimą nuotoliniu būdu rekomenduojama numatyti mokytojų skaitmeninių kompetencijų tobulinimo galimybes“. Ne mažiau svarbus ir „panaudojimo prasmingumas – skaitmeninis turinys ir technologijos turi padėti įvairiapusiškiau ir patraukliau mokytis“. 2017 m. Europos tyrimų institutas pasiūlė skaitmeninių pedagogų kompetencijų sistemą „DigCompEdu“, kurioje išskiriamos 6 pedagogų skaitmeninių kompetencijų sritys: profesinis aktyvumas, skaitmeniniai ištekliai, mokymas ir mokymasis, vertinimas, mokinių įgalinimas, mokinių skaitmeninių kompetencijų skatinimas. Šių sričių dermė suponuoja IKT naudojimo lygį, keičiantį nusistovėjusią pedagoginę praktiką (McCormick ir Scrimshaw, 2001): IKT kaip priemonė, išplečianti mokymo ir mokymosi galimybes.


Dėl epidemiologinės situacijos šalyje kintant ugdymo proceso organizavimui, švietimo sistemai keliami vis nauji mokymo(si) iššūkiai. Pabrėžiama atviros, informacinės, nuolat besimokančios visuomenės svarba, kurios nariai geba naudoti, kurti ir vertinti technologijomis grįstą mokymo ar ugdymo turinį (Stuglienė, 2005). 2020-2021 m. m. Vilkaviškio r. informacinių technologijų mokytojai aktyviai dalyvavo ilgalaikės kvalifikacijos tobulinimo (profesinio tobulėjimo) programos „Skaitmeninis raštingumas pamokos kokybei“ (50 val.) įgyvendinime. Programa kontekstualiai grindžiama 2020-2022 m. kvalifikacijos tobulinimo prioritetu „Kompetencijų tobulinimas įgyvendinant šiuolaikinį ugdymo/mokymo turinį“, kurio viena krypčių – „1.1. Skaitmeninio raštingumo tobulinimas“.


Informacinių technologijų mokytojai dalykines ir profesines kompetencijas tobulino dalyvaudami trijuose patirties sklaidos moduliuose ir Marijampolės marijonų gimnazijos informacinių technologijų mokytojos metodininkės L. Rentelienės vestuose mokymuose „Scratch ir kiti programavimo būdai“. Mokymų dalyviai išsamiai susipažino su programavimo kalba Scratch, leidžiančia tenkinti pagrindinius šiuolaikinio žmogaus poreikius – nuolat mokytis ir ugdyti savo kūrybiškumą. Scratch galima pritaikyti mokant ne tik programuoti, bet ir mokant kitus mokomuosius dalykus: kurti interaktyvias istorijas, žaidimus ir animacijas, savo kūryba dalintis virtualioje erdvėje. Kitas programos modulis – muzikos mokytojams skirtas seminaras „Sėkminga pamoka su IKT“, kurį vedė Vilniaus Maironio progimnazijos muzikos mokytoja metodininkė J. Turlienė. Seminare pristatyti nemokami IKT įrankiai kitokiam mokomosios medžiagos pateikimui, supažindinama su žaismingomis programėlėmis bei priemonėmis, paįvairinančiomis mokinių žinių tikrinimo būdus. L. Rentelienės ir J. Turlienės vestuose moduliuose, išnaudojant nuotolinio mokymosi galimybę, dalyvavo nemaža dalis mokytojų iš kitų Lietuvos miestų.


Mokymasis ilgalaikės programos pagrindu leidžia kryptingiau, nuosekliau tobulinti kompetencijas, o mokytojų praktikų dalijimasis patirtimi stiprina besimokančiųjų gebėjimą pasirinkti tinkamus veiklos metodus ir nuolat integruoti dalykines bei profesines žinias. Europos pedagogų skaitmeninių kompetencijų sistemoje „DigCompEdu“ (2017) pabrėžiama, kad tikrasis skaitmeninių technologijų potencialas glūdi procese, kurio metu mokymosi proceso objektas yra keičiamas iš mokytojo vadovaujamo (angl. teacher-led) į orientuotą į mokinį (angl. learner-centred). Taigi, skaitmeniniu požiūriu raštingas pedagogas privalo būti patarėju ir vesti mokinius kelyje į savarankiškesnius jų siekius.

 

ŠPT informacija