^Į viršų
foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

Vaikų tvaraus vartojimo gebėjimų ugdymas

2022 05 26

Besibaigiant 2021-2022 mokslo metams norime pristatyti projektą, kurio metu pasiekta labai daug prasmingų rezultatų.


2022 m. sausio – birželio mėnesiais Vilkaviškio r. Pilviškių „Santakos“ gimnazija kartu su Socialinės lyderystės asociacija, Vilniaus Vytauto Didžiojo ir Šalčininkų r. Eišiškių Stanislovo Rapolionio gimnazijomis bei Aizkraukles novada vidusskola iš Latvijos įgyvendino Erasmus+ projektą Nr. 2021-1-LT01-KA210-SCH-000029546 „Teachers & Researchers Networking for Inquiry-based learning”. Įstaigoms buvo priskirtas partnerio vaidmuo, o projekto vykdytojas - Lietuvos edukacinių tyrimų asociacija (LETA)).

 

Šis projektas Vilkaviškio rajone – tai tęsinys kryptingos veiklos, kada pedagogų profesinis tobulinimasis vyksta aktyviai veikiant ugdomojo procesu metu. Trumpai priminsime apie šį pedagogų veikimą. Nuo 2013 m. dalis rajono mokyklų bendradarbiauja mokyklų mokymosi partnerystės tinkle. Tokio veikimo vienas iš pagrindinių tikslų – kartu ieškoti aktualių klausimų ir bendradarbiaujant juos spręsti. Taip veikdami galime greičiau pasiekti aukštesnių mokinių pasiekimų. Nuo 2019 m. aktyviau gilinomės į veiklos tyrimo modelį, kuris padeda siekti gilesnių ir ilgalaikių praktikos pokyčių, atrasti konkrečiam mokytojui ir mokyklai tinkamus problemų sprendimus. Įgyti reikiamų gebėjimų padėjo prof. dr. Rūta Girdzijauskienė, dr. Eglė Pranskūnienė. 2021 m. sulaukėme pasiūlymo dalyvauti projekte, kurio tikslas mokytojų ir mokslininkų tinklo vystymas (kūrimas). Šį kartą dalyvauti projekte pakvietėme Pilviškių „Santakos“ gimnaziją. Didžiuojamės, kad projekte labai atsakingai dalyvavo gimnazijos mokytojai–tyrėjai: Donatas Zdanavičius (matematikos ir informacinių technologijų mokytojas), Daiva Kukienė (fizikos mokytoja), Lina Šulinskaitė (chemijos mokytoja), Vida Marcelionytė (biologijos mokytoja), projekto koordinatorė – direktorė Danutė Valiūnienė.


Projekte dalyvaujančioms mokykloms talkino tyrėjų komanda: prof. dr. Rūta Girdzijauskienė, prof. dr. Neringa Strazdienė, doc. dr. Gražina Šmitienė, doc. dr. Dita Nīmante, dr. Eglė Pranckūnienė, dr. Nataliją Ignatovą, dr. Sandrita Škėrienė. Per trumpą laiką buvo numatyta ne viena veikla: 1) tinklo su mokyklomis kūrimas bendradarbiaujant ir konsultuojant jas dėl STEM tiriamųjų mokinių projektų įgyvendinimo (ugdymo proceso, orientuoto į mokinio sprendimų paiešką bendrakūra); 2) mokytojo ir mokslininko bendradarbiavimo efektyvumo vertinimas; 3) metodologinės informacijos apie tyrimus skelbimas LETA tinklapyje. Įsitraukimo į projektą nauda: mokytojų ekspertiškumo augimas. Tikimasi, kad daugiau mokytojų įgis daktaro laipsnį, o mokiniai pasirinks tyrėjo profesiją.


Pristatome Vilkaviškio rajono Pilviškių „Santakos“ gimnazijos mokytojų ir jaunųjų tyrėjų projektus.


Projektas „Įvairiai paveiktų rūbų tyrimas „Nenaudojamo rūbo kelionė“, dalyvauja 7 mokiniai (5 mokiniai I gimn. kl., 2 mokiniai III gimn. kl.), projekto vadovės - fizikos mokytoja Daiva Kukienė, chemijos mokytoja Lina Šulinskaitė.


Tikslai: suprasti kaip veikia audinį įvairios audinių priežiūros medžiagos; gebėti saugiai dirbti su įvairiomis cheminėmis medžiagomis; mokytis rinkti ir analizuoti mokslinio eksperimento duomenis; ugdytis tvaraus vartojimo praktinius gebėjimus ir vertybines nuostatas.


Tyrime dalyvaujantys mokiniai šiuo metu yra surinkę visus tyrimui atlikti reikalingus duomenis, vyksta jų apdorojimas ir išvadų darymas. Buvo tirtos šios medžiagos: džinsas, mokyklinės uniformos medžiaga, trikotažas (baltas ir spalvotas), linas. Medžiagos buvo sukarpytos vienodo pločio ir ilgio juostomis (2 vnt., iš kurių viena – kontrolinė) ir savaitę pamerktos paruoštuose tirpaluose – minkštiklio, muilo, baliklio, acto tirpaluose bei distiliuotame vandenyje. Po savaitės juostos buvo išimtos iš tirpalų, trintos mechaniškai, matuotas jų tamprumas (suskaičiuoti tamprumo koeficientai) ir lygintas su kontrolinėmis medžiagų juostomis (nepaveiktomis tirpalais ir netrintomis mechaniškai). Planuojama iš tyrime naudotų medžiagos juostų pasiūti kuprinę, taip parodant, kad audinys yra tvarus ir jį galima ne išmesti, o kūrybiškai panaudoti.


Projektas „Tulžies ir fermentų panaudojimas dėmių pašalinimui“, dalyvauja 11 III gimn. kl. mokinių, projekto vadovė - biologijos mokytoja Vida Marcelionytė.
Tikslas: įvairios kilmės dėmių šalinimas iš audinių, panaudojant valomąją priemonę su tulžimi ir fermentais; ugdyti vaikų tvaraus vartojimo gebėjimus, planavimo įgūdžius; išmokti surinkti ir analizuoti duomenis.


Tyrime dalyvaujantys mokiniai šiuo metu yra surinkę visus tyrimui atlikti reikalingus duomenis, vyksta jų apdorojimas ir išvadų darymas. Buvo tirtos šios medžiagos: džinsas (mėlynas ir rožinis), medvilnė, poliesterino pluoštas, linas. Medžiagos sukarpytos ir paruošti mėginiai. Visų medžiagų po du mėginiai paveikti įvairiomis medžiagomis: žole, burokėliais, vynu, vyšnia, mėlyne, pudra, aliejumi, pomidorų sultimis, kiaulpienėmis, sviestu. Vienas kiekvienos paveiktos dėme medžiagos mėginys plautas paprastu plovikliu, o antras – plovikliu su tulžimi ir fermentais.


Projektas „Tvarus gėlių laistymas“, dalyvauja 5 mokiniai (2 mokiniai I gimn. kl., 3 mokiniai II gimn. kl.), projekto vadovas - matematikos ir informacinių technologijų mokytojas Donatas Zdanavičius.


Tikslas: padidinti vandens naudojimo efektyvumą gimnazijoje.
Uždaviniai:

  • sukurti aparatą, kuris nustatys žemės drėgnumą gėlių vazonuose ir šiuos duomenis išvestų „ThingSpeak“ IoT analizės platformoje debesyje;
  • sukurti aparatą, kuris efektyviai laistys augalą atsižvelgiant į gautus duomenis, tiesioginius gėlės žemės būsenos parametrus;
  • pagilinti Micro:bit programavimo, elektronikos, inžinerijos, duomenų rinkimo ir analizės žinias;
  • išmokti naudoti 3D spausdintuvą, lazerines pjovimo graviravimo stakles, litavimo stotelę.


Visas projektas planuotas pagal 5E modelį: įsitraukimo, naršymo/tyrimo, paaiškinimo, detalizavimo/išplėtimo/išplėtojimo ir vertinimo/įvertinimo etapais. Pirmame etape mokiniai susipažino su turima įranga, išsikėlė tikslus ir uždavinius, sukūrė planus kaip įsivaizdavo įrenginį, vykstant diskusijai prieita prie pagrindinio plano. Antrame etape (nuo kovo pradžios) ieškojo informacijos kaip laistomos gėlės, mokėsi programuoti micro:bitą, susipažino su 5E modeliu, sukūrė bandomąjį įrenginį. Trečiame paaiškinimo etape išsiaiškino kaip suveikė eksperimentinis aparatas, ką reikia patobulinti tiek programinėje dalyje tiek pačiame prietaise. 4 etape jau sujungė galutinę įrangą ir prasidėjo duomenų rinkimas, programos kodo tobulinimas, iš naujo lazeriu išpjovė įrangos dėžutę/korpusą, gilino skaičiuoklės žinias, nuolat stebėjo duomenis, gilino žinias apie rezistorius, tranzistorius, sukūrė laistymo įrenginį.


2022-05-19 sustabdytas duomenų rinkimas, kiekvienos gėles duomenų yra daugiau nei šimtas tūkstančių. Dabar liko padaryti duomenų analizę, užprogramuoti jau sukurto laistymo įrenginį ir pritaisyti prie gėlės.


Tikime, kad gimnazija tokių projektų ateinančiais mokslo metais sukurs ir įgyvendins dar ne vieną, o gilinimasis į veiklos tyrimo modelį pedagogų bendruomenėje dar labiau išaugs. Kompetencijomis grįsto ugdymo pavyzdžių Vilkaviškio r. mokyklose daugėja.

 

ŠPT ir Pilviškių „Santakos“ gimnazijos informacija

 

2022 05 26 Vaiku tvaraus vartojimo gebejimu ugdymas (1)

2022 05 26 Vaiku tvaraus vartojimo gebejimu ugdymas (2)

2022 05 26 Vaiku tvaraus vartojimo gebejimu ugdymas (3)

2022 05 26 Vaiku tvaraus vartojimo gebejimu ugdymas (4)

2022 05 26 Vaiku tvaraus vartojimo gebejimu ugdymas (5)

2022 05 26 Vaiku tvaraus vartojimo gebejimu ugdymas (6)

 

 

Copyright © 2024. Vilkaviškio švietimo pagalbos tarnyba Visos teisės saugomos.