Įtraukiojo ugdymo galimybės - kokybiškas ugdymo pokytis kiekvienam mokiniui

Šiandieniniame kontekste sąvokos įtraukusis ugdymas ar įtraukioji mokykla tampa vis labiau neatsiejama kiekvienos ugdymo įstaigos dalimi. Įvairiais tyrimais įrodyta, kad heterogeninėse klasėse besimokantys mokiniai mokosi vieni iš kitų, tampa empatiškesni, išmoksta bendradarbiauti, sėkmingai spręsti socialines problemas. Įtraukusis ugdymas, tai procesas, kai atsižvelgiama į visus ir kiekvieną mokinį, kai vertinama mokinių įvairovė (kultūrinė, socialinė, mokymosi), užtikrinama mokinio teisė į kokybišką ugdymą(si). Kiekvienam mokiniui, neišskiriant jo negalios, sutrikimų ar mokymosi sunkumų, ugdymo įstaigose turėtų būti užtikrinamas ugdymo prieinamumas, sudarytos galimybės mokytis saugioje, tinkamoje edukacinėje aplinkoje, patiriant ugdymo(si) sėkmes, pedagogai turėtų atsižvelgti į mokinių skirtybes ne kaip keliančias sunkumus, o kaip galimybes, padedančias mokiniui siekti individualių ugdymo(si) tikslų. Įtraukusis ugdymas ugdymo įstaigose patirs sėkmę, jei tam bus tinkamai pasiruošta: pritaikyta ugdymo(si) aplinka, pasirūpinta ugdymui(si) skirtomis techninės pagalbos ir specialiosiomis mokymo priemonėmis, mokiniui laiku suteikiama veiksminga švietimo pagalba, vyks tikslingas švietimo bendruomenės komandinis bendradarbiavimas kartu su švietimo pagalbos specialistais, kurie yra neatsiejama kiekvienos ugdymo įstaigos komandos dalis dirbant su mokiniais, patiriančiais ugdymo(si) sunkumus.

2021-2022 m. m. Vilkaviškio rajono švietimo pagalbos tarnybos švietimo pagalbos specialistės kartu su Vilkaviškio rajono specialiųjų pedagogų ir logopedų metodinio būrelio nariais įgyvendino 43 valandų trukmės kvalifikacijos tobulinimo programą „Įtraukiojo ugdymo galimybės - kokybiškas ugdymo pokytis kiekvienam mokiniui“. Specialieji pedagogai ir logopedai įvairiomis mokymosi formomis (seminarai, patirties sklaida, pranešimas, paskaita, atvira veikla) plėtojo profesines žinias, tobulino gebėjimus, gilinosi į įtraukiojo ugdymo sampratą, siekdami, kad kiekvienas mokinys ugdymo įstaigoje patirtų sėkmę.

Vilkaviškio rajono specialiųjų pedagogų ir logopedų metodinio būrelio pirmininkė R. Ringienė skaitė paskaitą „Įtraukusis ugdymas“. Paskaitos metu programos dalyviai gilinosi į negalios, sutrikimų ir mokymosi sunkumų sampratą, komandinį švietimo pagalbos specialistų bendradarbiavimą įtraukios mokyklos kontekste. Susitikimo metu Renata atkreipė dėmesį į bendradabiavimo stiprinimą su tėvais (globėjais, rūpintojais), akcentavo visos ugdymo bendruomenės aktyvaus dalyvavimo ir įsitraukimo svarbą atsižvelgiant į kiekvieno mokinio individualius poreikius. Kauno Vytauto Didžiojo universiteto Tarpkultūrinės komunikacijos ir daugiakalbystės tyrimų centro mokslo darbuotoja dr. Eglė Krivickaitė-Leišienė seminaro „Dvi-, daugiakalbystės keliami iššūkiai“ metu supažindino su dvi-/daugiakalbių vaikų kalbos raida, dvikalbių vaikų mokymo metodais ir pagalbos būdais įveikiant kalbos mokymosi sunkumus. Su dalyviais aptarė rūpimus dvikalbių vaikų ugdymo klausimus. Kalvarijos r. Sangrūdos gimnazijos vyresnioji specialioji pedagogė I. Šmitienė vedė seminarą „Autizmo spektro sutrikimą turinčių mokinių ugdymas – iššūkiai ir galimybės“. Lektorė seminaro metu išskyrė pagrindinius požymius, kaip atpažinti įvairiapusį sutrikimą turinčius vaikus, pasidalino savo darbo patirtimi, įsigytomis ir savo parengtomis priemonėmis, dalyviams pateikė praktinių darbo su šiais mokiniais pavyzdžių. Diskusijos metu besimokantieji aktyviai įsitraukė į diskusijas, reflektavo, dalinosi patiriamomis darbo sėkmėmis ir iššūkiais. Vilkaviškio r. Pilviškių „Santakos“ gimnazijos specialioji pedagogė-logopedė K. Vizbarienė ir šios ugdymo įstaigos meninio ugdymo (muzikos) pedagogė R. Janavičienė ugdymo įstaigoje vedė atvirą veiklą „Muzikos elementų taikymas logopedinėse pratybose“. Besimokantieji turėjo galimybę šios veikos įrašą stebėti nuotoliniu būdu, kartu su pedagogėmis aptarti muzikos elementų taikymo poveikį vaikams, turintiems kalbėjimo ir kalbos sutrikimus. Refleksijos metu dalyviai apmąstė stebėtą veiklą, išsakė savo mintis apie teigiamus ir tobulintinus aspektus pedagogių vestoje atviroje veikloje. Kauno kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų ugdymo centro surdopedagogė J. Virkutienė nuotolinio susitikimo metu supažindino besimokančiuosius su klausos sutrikimą turinčių mokinių tarties ir sakytinės kalbos ugdymu, pasidalino savo darbo patirtimi, taikomais ugdymo metodais, atsakė į dalyvių klausimus apie mokinių, turinčių klausos negalią, ugdymą. Lietuvos aklųjų bibliotekos vyresnioji bibliotekininkė S. Grabauskienė skaitė pranešimą „Lietuvos aklųjų bibliotekos pagalba mokymosi ir skaitymo sutrikimų turintiems vaikams“. Programos dalyviai sužinojo apie teikiamas Lietuvos aklųjų bibliotekos paslaugas mokiniams, turintiems mokymosi ir skaitymo sutrikimus, pranešėja pristatė virtualios bibliotekos ELVIS galimybes, kurioje saugomi profesionalių aktorių įgarsintų knygų ištekliai.

Programos „Įtraukiojo ugdymo galimybės - kokybiškas ugdymo pokytis kiekvienam mokiniui“ įgyvendinimo metu besimokantieji turėjo galimybę gilinti žinias apie mokinius turinčius negalių, sutrikimų, sunkumų įtrauktį ugdymo procese, stiprinti specialistų komandinio darbo svarbą, lyderystę, apmąstyti mokymosi procesą, atsižvelgiant į patiriamas sėkmes ir tobulintinas sritis, plėsti sampratą, kad tikroji įtrauktis ugdymo procese reiškia pagalbą ir sąlygų sudarymą ugdytis kiekvienam mokiniui.